منتــدى مَـحًـبىً مصـرًٍ

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتــدى مَـحًـبىً مصـرًٍ

Haysam Nabil

3 مشترك

شــروط المحــفظــه عــلى الحــب ....!

Admin
    Admin
    Admin

المساهمات : 52

شــروط المحــفظــه عــلى الحــب ....! Empty شــروط المحــفظــه عــلى الحــب ....!

مُساهمة  Admin السبت أبريل 18, 2009 2:39 pm

شروط المحافظــه علــى الحب ..؟

هل من شروط الحفــآظ على الحب هو التهاون فى حقى كى ارضى من احب ؟

الموضوع مش اننا نتهاون عشان نرضى الحبيب او متهونش بس بالتاكيد ان لو الاتنين بيحبو بعض اوى هيخافو ان حد يعمل حاجه فيهم تزعل حبيبو .
    بس من شروط اكتمال الحب الناجح والحقيقى حاجات كتير ...
    اولهــآ التفاهم والوضوح والصراحه , وان الحب الى مبنا ميكونش منتظرين منو المقابل ايه ..!
    بنحب للحب بنحب الانسان الى قدامنا بكل صفاتو الوحشه والحلوه وممكن اوى نقابل الحب مره واتنين وفى مننا الى مش بيلاقى الحب ده طول حياتو.
    بس لو جالنا الحب لازم تمسك بيه لو اتاكدنا انو حب بجد حب حقيقى حب من غير هدف بس للاسف مبقاش كتير الحب ده فى زمنا ...
    وكمــأن ممطن نقابل الحب ده او نقابل شخص يحبنا ويدينا كل حاجه حلوه بس منكنش احنا حاسين بده من نحيتو ومينفعش اننا ندارى عدم الاحساس ده ونقول يمكن الشعور يتغير يبقى غلطنا اكبر غلط فى حقنا وفى حق الانسان الى حبنا ده .
    وصدقونى عمر الياس مكان مخرج ولا حل لمشكلاتنا بس الامل فى بكره والنهارده انهم يكونو احسن من امبارح هو ده الحل .
    انا مش بقول الكلام ده عشان اتفلسف بس ده كلام عن تجربه شخصيه لان صدقونى الحب شىء جميل جدا حرام لانو بيخلى للدنا طعم وامل والى عاش الحب الحقيقى وحسو هيصدق كلامى والى محسوش بكره يقابل الحب ويحسو .
    ولان كمان زى ما درست فى علم النفس ان الانسان له حاجات بيحتاجها وبيدور عليها طول الوقت , منهــآ الحب والامــآن .مش شرط حب الحبيب لا حب الوطن حب الاب والام حب الاخوات حب الناس واول حاجه لازم ندور عليها هى حب ربنا يبقى مالى قلوبنا والتقرب منو وهو ده الامان الى بجد نحب ربنا فى صلاتنا فى صيامنا فى زكاتنا فى كل حاجه لاننا بنصلى ونصوم ونزكى ونعمل فروضنا حب لربنا مش خوف منو او من النار .
    وبردو زى ما ربنا خلقنا بندور على الحب وده شىء موجود فى طبيعه الانسان زى ما بيدور على الاكل والشرب بردو بيدور على الحب كمان ربنا خلقنا بندور على حب تحقيق الذات , كلنـآ بندور على اننا نحقق ذاتنا نحقق الى بنحلم بيه اذا كان نجاح علمى او معنوى او اى نجاح بندور عليه .
    وعشان منبعدش عن موضوعنا ونخلينا فى موضوعى وهو ازاى حافظ على الحب ونخليه يعيش بنا.
    وانا بجد بنصح كل الناس نبعد عن اننا نسيب حقنا عشان نرضى الى بنحبو لانو لو بيحبنا بجد مش هيستنى مننا اننا نعمل ده .
    ارجــو انى مكــونش طولت عليكو وهنتظر منكــو تقولولى اذا كان كلامى غلط ولا صح .... !

هيثـم نبيل ( ادمن المندى )
    شــروط المحــفظــه عــلى الحــب ....! 33a3oz12
    هيام
    هيام
    مشرف قسم
    مشرف قسم

المساهمات : 93

شــروط المحــفظــه عــلى الحــب ....! Empty رد: شــروط المحــفظــه عــلى الحــب ....!

مُساهمة  هيام الإثنين أبريل 20, 2009 9:12 pm

موضوعك حلو نبيل بس احب الفت نظرك لحاجه مهمه اوي وهي ان الحبيب بس هو اللي ف امكانو بس يحافظ علي الطرف التاني لان ف الوقوع ف الحب الاتنين بيفهموا بعض وعارفين نقاط ضعف بعض اما اني احب واحد مش هيحس بيا فدا ظلم وليه ما انا الاقي الانسان المناسب اللي احس اني هو دا اللي هكمل حياتي معاه

يعني لازم الانسان يختار الانسان المناسب له مش يعيش ع امل لا

اسفه للاطاله ومشكور نبيل مره تانيه
    لؤلؤة مصر
    لؤلؤة مصر
    مشرف قسم
    مشرف قسم

المساهمات : 99

شــروط المحــفظــه عــلى الحــب ....! Empty رد: شــروط المحــفظــه عــلى الحــب ....!

مُساهمة  لؤلؤة مصر الثلاثاء أبريل 21, 2009 2:41 pm

مــــــــــــــوضوع راااااااااااااااااااااااااااااااااااااائه هيثم بجد
    كنت مخبى الكلام الجميل دة فين
    بجد كلامك كله صح بس افتكر ان الحب (وجود_ تضحيه _ اخلاص _ كرم _ حنان (

افتكر ان معنى الكلمات دى بيكون كفايه جدا علشان مش اطول عليك

بس بجد موضوعك جامد جدا
    ميرسى كتير هيثم

شــروط المحــفظــه عــلى الحــب ....! 0407
    Admin
    Admin
    Admin

المساهمات : 52

مُساهمة  Admin الأربعاء أبريل 22, 2009 10:56 am

مرســى كتير لمروركم بموضوعى وردودكم الجميله دى انا بس كنت بقول رائى وفعلا ردودكو اجمل من الموضوع

وملحوظه لهيام انا اسمــى هيثم مش نبيل وبجد مواضيعك كلها اجمل من بعض ومزيد من التميز

هيـثم نبيــل ادمن المنتــدى

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مايو 09, 2024 11:16 pm